Gerichte evaluatie: meerwaarde kost meer tijd

Resultaten pilot ZFC en VGZ eerstelijns farmaceutische zorg

SiRM ondersteunde VGZ en ZFC bij een pilot om een nieuwe bekostigingssystematiek voor de openbare apotheker te onderzoeken. We constateerden dat het eerder en gerichter verlenen van farmaceutische zorg meerwaarde heeft, maar het “vastzetten” van de vergoeding niet leidde tot het creëren van tijd hiervoor. 

Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis, wat leidt tot een groeiend beroep op de openbaar apotheker. Daarnaast neemt door de toenemende polyfarmacie ook de complexiteit van de farmaceutische zorgvraag toe. Kwalitatief hoogwaardige en toegankelijke farmaceutische zorg is van cruciaal belang. Zorgverzekeraar VGZ en Zorgmakelaar Farmaceutische Contractering (ZFC) verwachten dat een andere bekostiging het meer continu inrichten van de farmaceutische zorg door apothekers mogelijk maakt. Momenteel verleent de apotheker farmaceutische zorg met name tijdens de terhandstelling van een geneesmiddel. 

Om een nieuwe bekostigingssystematiek te onderzoeken, organiseerden ZFC en VGZ een pilot. Met deze pilot wilden ze inzicht krijgen in verleende farmaceutische zorg, en praktische handvatten geven om zorg meer continu te verlenen door financiële zekerheid te bieden. VGZ en ZFC vroegen SiRM om te ondersteunen bij het ontwerpen en begeleiden van de pilot. 

Met de pilot constateerden we dat het eerder en gerichter verlenen van farmaceutische zorg door middel van gerichte evaluatie meerwaarde heeft, maar het “vastzetten” van de apotheekvergoeding in de pilot niet leidde tot het creëren van tijd hiervoor. We adviseren om te onderzoeken hoe de meerwaarde op een andere manier gerealiseerd kan worden dan in de pilot. Daarnaast adviseren we om via een kosten-baten analyse te onderzoeken of het wenselijk is om extra budget vrij te maken voor het eerder en gerichter verlenen van farmaceutische zorg.  

Het eerder en gerichter verlenen van farmaceutische zorg door middel van gerichte evaluatie heeft meerwaarde 
In de pilot kregen apothekers, door middel van zogenaamde gerichte evaluatie, handvatten om farmaceutische zorg eerder en gerichter te verlenen. Apothekers ontvingen lijsten met patiënten die medicatie gebruikten waarvoor herevaluatie kansrijk werd geacht door apothekers. Gerichte evaluatie resulteerde in het stoppen/afbouwen/wijzigen van medicatie bij ~30% van de patiënten waarbij de apotheker actie ondernam. Daarnaast reageerden patiënten met gerichte evaluatie positiever op stellingen over de rol van de apotheker, en gaven de apotheek gemiddeld een hoger cijfer. Ook pilotapothekers ervoeren gerichte evaluatie positief, ze vonden gerichte evaluatie een waardevolle toevoeging op hun werk en hadden het gevoel beter zichtbaar te zijn voor de patiënt Bovendien kwamen patiënten in beeld bij medicatiebeoordeling onder de radar blijven.  

Het “vastzetten” van de apotheekvergoeding leidde niet tot het creëren van tijd 
Gerichte evaluatie en bijbehorende registratie kosten veel tijd, omdat het maatwerk betreft per patiëntgroep en soms zelfs per patiënt. In de praktijk gingen veel pilotapothekers pas richting het einde van de pilot, of daarna, met gerichte evaluatie aan de slag. Andere ontwikkelingen in de apotheek leiden ertoe dat de apotheker druk is met de dagelijkse gang van zaken. De financiële zekerheid die apothekers werd geboden door het “vastzetten” van de apotheekvergoeding voor VGZ-patiënten was onvoldoende voor het creëren van tijd voor gerichte evaluatie. 

Downloads en links

Geschreven door